Hvem er vi

Stige Skoles værdigrundlag

Stige Skole - En lille skole i et stærkt lokalsamfund med et stort rummeligt fællesskab.

Vi er en børneskole tæt ved Odense kanal. Vi rummer børn fra 0.- 6. klassetrin, en OBS-afdeling og en SFO. Vi er en del af et skolefællesskab med Lumby Skole og Søhusskolen.

Stige Skole kendetegnes som en skole, hvor tryghed og nærvær er en vigtig del af hverdagen. Vi har fokus på et højt fagligt niveau. Vi møder elever og forældre med en hilsen og et smil.
Vi skaber trygge overgange ved, at vi samarbejder med de lokale daginstitutioner og Søhusskolen. Dette betyder, at børnene er vant til at komme på skolen fra en tidlig alder samtidig med, at børnene bliver rustet til deres videre skolegang i ungeskolen.

Kultur er mange ting og vi inddrager og inviterer kulturelle arrangementer ind i børnenes skolegang. Vi deltager gerne i forskellige aktiviteter både i nærmiljøet og generelt i Odense Kommune og cykler til disse arrangementer. Skolen nyder godt af at kunne benytte den nærliggende Stige hal til daglig bevægelse i undervisningen samt vores fælles årlige julefest. Vi har et stort, spændende og udfordrende udeområde, og vi holder alle frikvarterer udendørs. Vi er fælles om at dyrke grønt i skolens køkkenhave, som bliver brugt i undervisningen.

Vi rammesætter skoledagen således, at børnene lærer at samarbejde og at udvise respekt og tolerance på tværs af kulturelle og sociale fællesskaber. Det betyder, at vi samles til morgensang hver morgen og har et medbestemmende elevråd med medlemmer fra 0.-6. klasse. Undervisningen tilrettelægges således, at det enkelte barn kan udnytte sine styrkesider optimalt. Barnets følelse af selvværd og medansvar for egen læring og udvikling får herved de bedste forudsætninger.

Skolen lægger vægt på en kultur, hvor der er plads til at prøve sig selv af, blive begejstret og turde fejle. Vi ønsker at danne selvstændige individer, der tager ansvar for deres eget liv og tør være sig selv. Vi guider, vejleder og støtter barnet med omsorgsfulde hænder gennem skolegangen.

Det gensidige og forpligtende skole/hjem-samarbejde vægtes højt og vi ved, at dette sikrer tryghed, tillid og trivsel. Vi oplever en stærk forældreopbakning og skolen har en arbejdsom og engageret skolebestyrelse.

Vi glæder os til at invitere jer ind i vores fællesskab.